Czasowe wstrzymanie egzekucji wobec Pogoni Blachownia przez Burmistrza Blachowni oraz brak chęci poznania opinii zewnętrznych prawników dotyczących zebrania w Cisiu to najważniejsze sprawy dzisiejszego posiedzenia połączonych komisji Rady Miejskiej w Blachowni.
W związku z nierozliczoną dotacją z 2014 roku przez Pogoń Blachownia, Burmistrz Blachowni - Sylwia Szymańska zamierza przeprowadzić egzekucję ściągnięcia długu prawdopodobnie poprzez komornika. Sprawa obecnie jest zawieszona, ponieważ toczy się postępowanie w tej sprawie prowadzone przez Komisariat Policji w Blachowni. Czy dla Pogoni będzie to oznaczało bankructwo? Skąd ten wielce zasłużony klub weźmie na to pieniądze?
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - Cezary Osiński poprosił dziś Burmistrza Blachowni o budżet na zlecenie niezależnej opinii prawniczej dotyczącej zwołania i przebiegu zebrania sołeckiego w Cisiu. Burmistrz nie widzi takiej potrzeby. Radny niestety nie chce skorzystać z prawników Urzędu Miejskiego w Blachowni, którzy raczej nie wydadzą negatywnej opinii na niekorzyść swojego pracodawcy. Dlatego zapytał o możliwość zasięgnięcia opinii na zewnątrz. Sprawą ma zając się Komisja Rewizyjna, w której to większość ma KWW Sylwii Szymańskiej. Czyżby Burmistrz bała się niezależnych prawników?
Cały przebieg z dzisiejszego posiedzenia możecie odsłuchać poniżej.
PAWEŁ GĄSIORSKI
Statut > Komisja Rewizyjna
3. Zadania kontrolne.
§ 50.
1. Komisja kontroluje działalność burmistrza , jednostek organizacyjnych gminy oraz
jednostek pomocniczych gminy pod względem:
– legalności,
– gospodarności,
– rzetelności,
– celowości,
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
§ 56.
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne
ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności wg kryteriów określonych
w § 50 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania
kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako
dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania
świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
§ 58.
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa,
kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki, burmistrza
i przewodniczącego rady, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby burmistrza kontrolujący zawiadamia o tym
przewodniczącego rady.
§ 59.
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na
żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz
umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których
mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej
pisemnego wyjaśnienia.
Uwagi do wczorajszego wspólnego posiedzenia komisji Rady Miejskiej w Blachowni:
ROZDZIAŁ VI Statutu Gminy Blachownia stanowi, że: (wyciąg)
REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ W BLACHOWNI
§ 48.
Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący komisji.
§ 70.
Obsługę biurową komisji zapewnia Burmistrz.
I dodatkowe wyjaśnienie:
W przypadku wspólnego posiedzenia komisji przewodniczący komisji wspólnie ustalają porządek takiego posiedzenia oraz podpisują zawiadomienie o jego zwołaniu. Muszą również wspólnie wskazać, który z nich będzie je prowadził. Ustalenie wyboru przewodniczącego posiedzenia wspólnego komisji powinno mieć odzwierciedlenie w jego protokole. Takim zebraniom nie powinien przewodniczyć przewodniczący rady gminy ani też wskazany przez niego wiceprzewodniczący rady. Zadaniem przewodniczącego rady jest bowiem wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady (art. 19 ust. 2 usg), a nie posiedzeń wspólnych komisji.
Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 4 usg, w posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu. Zgodnie z tym przepisem przewodniczący rady może brać udział zarówno w posiedzeniach komisji, jak i w posiedzeniach wspólnych komisji, ale jedynie z prawem udziału w dyskusji. Nie ma jednakże prawa do brania udziału w głosowaniu, jeżeli nie jest członkiem komisji. Pełniona przez niego funkcja (nawet przy argumencie, że jego udział w głosowaniu podniesie rangę tego spotkania) nie ma tutaj żadnego znaczenia. Także w statucie nie powinno być zapisu zezwalającego przewodniczącemu rady na udział w głosowaniu w trakcie zwołanych posiedzeń wspólnych komisji, jeżeli nie jest on członkiem którejś z nich.
Z nagrania wynika, że prawnik “nowy? ” znowu nie przygotowany do spotkania. Co to w ogóle jest……..
“Zosiu” albo źle słyszysz, albo słyszysz bez zrozumienia. Na wspólnym posiedzeniu komisji padło pytanie pełniącego obsługę prawną tego zgromadzenia radcy prawnego o regulamin komisji rewizyjnej. Pytanie zostało skierowane do p. Przewodniczącej Rady Miejskiej biorącej udział w tym posiedzeniu. Niestety, p. Przewodnicząca nie miała tak podstawowej wiedzy, jak wiedza o obowiązującym regulaminie pracy komisji rewizyjnej będącym cęścią składową najważniejszego dokumentu gminy, a mianowicie Statutu Gminy Blachownia. Mam jednak przekonanie, że tej wiedzy nie posiadał żaden z radnych uczestniczących w tym posiedzeniu. Oto pełny obraz naszych rajców!
To jednak Pan Sołtys miał rację.
Dzięki jego interwencji czasowe wstrzymanie egzekucji Pogoni.
Miejmy nadzieję że do likwidacji tego zasłużonego klubu jednak nie dojdzie, choć po likwidacj przedszkola na Żeromskiego po burmistrz Szymańskiej spodziewać się można wszystkiego ….
Doskonała fotka.
Zbędny komentarz, odczytać z niej można wszystko ….
no co chcesz?…Rada pracuje.
Józef pisze:
„„Zosiu” albo źle słyszysz, albo słyszysz bez zrozumienia. Na wspólnym posiedzeniu komisji padło pytanie pełniącego obsługę prawną tego zgromadzenia radcy prawnego o regulamin komisji rewizyjnej.”
Mógł się przygotować przed sesją! Bo wiedział, czego dotyczy.
Proste jak budowa cepa!
Tak samo pani Przewodnicząca – wstyd, żeby brała udział w jakiejkolwiek sesji bez najważniejszych dokumentów w teczce, choćby po to, by użyć jako ściągawki.
Przecież wiadomo, że nikt tego nie zna na pamięć.
Ustosunkujesz się do tego, co na początku napisałem? Szczególnie chodzi mi o dwa fragmenty:
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako
dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania
świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
oraz
§ 59.
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
No chyba, że logika to taka pokrętna rzecz, że nie da się za jej pomocą powiązać dwóch rzeczy – możliwość wykorzystania biegłych oraz zapewnienie na to środków.