W środę do Blachowni przyjechał autobus Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. Kierowca miał za zadanie przetestować trasę, którą w przyszłości mają poruszać się czerwone autobusy po Blachowni. Był również test "wjazdu" na przystanek w centrum przesiadkowym. Test udany.
Od nowego roku to najprawdopodobniej MPK Częstochowa będzie wozić pasażerów z i do Częstochowy z centrum Blachowni.
Obecnie kursy te wykonuje firma GTV BUS, z której mieszkańcy nie są zbytnio zadowoleni.
Przetarg na obsługę pasażerów w transporcie lokalnym ma odbyć się w drugiej połowie roku.
PAWEŁ GĄSIORSKI

UM w Blachowni
test wjazdu na przystanek centrum przesiadkowego był udany. gratuluję. kto by pomyślał
niech zrobią test zawieszenia na Kościuszki
Wystarczy, że 25 i 38 testują na Malowniczej 🤣🤣🤣
Cóż pytanie tylko o trase owej linii. Czyli gdzie planowany jest przystanek początkowy w centrum Częstochowy. GTV dojeżdża do dawnego dworca PKS. Ciekawe jak to załatwi MPK – może przywrócą krańcówkę na Focha skąd kiedyś jeździły linie do Blachowni.
Przedłuży się jakieś 22 w waszą stronę co 5 kurs i tyle, na więcej i tak nie stać, na pewno też nie weźmiemy waszych przejazdow wewnątrz gminy
Przepraszam, po ostatniej akcji z Marszałkiem ja zrozumiałem że chamstwo to nie jest mój styl i będę wszystkich przepraszać na początku i na końcu komentarza. A teraz moja skromna uwaga. Na dzisiejszej sesji mówili że Gmina ma brak 7 mln zł w budżecie. Jak przy takich brakach można zmieniać na droższego przewoźnika. Dziękuję i przepraszam.
Rzeczywiście wygląda na to, że budżet gminy ledwo zipie, a decyzje podejmowane są tak, jakby środków było aż nadto. Jak ma starczyć na stabilną komunikację, skoro pieniądze topnieją na bieżące imprezy i symboliczne działania?
Zamiast rozsądnego planowania ? grzybobrania. Zamiast inwestycji w transport dożynki. A mieszkańcy zostają z pytaniem: gdzie tu priorytety? MPK to luksus, na który gminy z deficytem raczej nie powinny sobie pozwalać
Modlę się o MPK w Blachowni. Mimo, że nie jeżdżę to mam dzieci… jeden bilet i punktualność to jest to co Nam potrzeba.
a to teraz tego nie ma? ostatnio miałem serię wizyt w szpitalu w Blachownii i zarówno przesiadki przy dworcu jak i na Urzędzie miasta skoordynowane.
A jak to jest, że ty nie jezdzisz i masz dzieci? A sprawdzałeś czy są twoje? Może pod czas kiedy modliłeś się o MPK ,żonka tak “trach” na boku, i gotowe. Wyciągnąłeś szczęśliwy bilet chłopie. Punktualny ty nasz.
Aby Blachownia się rozwijała i miała skuteczną i łatwą/przyjazną możliwość transportu publicznego jest potrzeba czegoś więcej niż autobusy, trzeba tramwajów. Taka forma komunikacji transportu publicznego przynosi korzyści w formie dużo lepszej niż autobus, tj. szybki dojazd w różne części Blachowni oraz Częstochowy.
Aby aspirować w hierarchii miast nie można stosować półśrodków, które chcą nam narzucić decydenci izolatorzy . Blachownia jest integralną częścią Częstochowy.
A ja dawno mówiłem, że Blachowni uratuje tylko kolej krzesełkowa. Wystarczy line, dwa kółka i silnik. Siadasz na przykład na Jasnej Górze i sobie jedziesz tak do Biedronki w Blachowni. Podziwiasz piękno okolic. Latem fajnie i zima też będzie dobrze. Tylko trzeba będzie pokrowiec zakładać od śniegu (może być jeden na dwie osoby), i tak nikt nie będzie w pół drogi wysiadać.
Blachownia nie zasługuje na MPK Częstochowa, zmień moje zdanie
Tak Blachownia i na “grzybobranie plastykowych grzybów ” tez nie zasługuje. Ależ mamy! I nawet nie drogo, za 15 tysiaków.
Zaraz zaraz, co to za bzdury? Albo MPK albo przetarg. Zdecydujcie się. MPK jest operatorem wewnętrznym w przewozach zlecanych przez Częstochowę (oraz gminy, które zawarły z nią porozumienie). Status operatora wewnętrznego pozwala im świadczyć takie usługi bez przetargu, a nawiązywanie współpracy z innymi gminami odbywa się na poziomie miasto – gmina. MPK nie ma tu nic do rzeczy i w normalnym świecie to wcale nie jest oczywiste, że akurat MPK zlecenie na taką linię dostanie. Bo zresztą to nie jest istotne. Istotny jest wspólny system, głównie taryfowe.
Natomiast gdyby gmina faktycznie zrobiła przetarg, to przepisy europejskie stanowią jasno, że MPK nie mogłoby w nim startować, a mówiąc ściśle – startować by mogło, ale utraciłoby status operatora wewnętrznego, czyli wygasłaby umowa MPK z miastem. Nie sądzę oczywiście, żeby ktoś się w Polsce przejmował prawem, ale tak właśnie jest.
Natomiast gdyby faktycznie taki pozasystemowy kazus wytworzono i w przetargu gminnym MPK by wygrało, to przecież te przewozy nie miałyby nic wspólnego z komunikacją miejską w Częstochowie i wciąż nie byłoby na to wspólnego biletu, bo nie ma takiej możliwości prawnej. Paradoksalnie system ten niczym by się nie różnił od obecnej komunikacji GTV, która nota bene też jest – [przymrużenie oka] – “komercyjna”. Ale i tu by się nie nikt pewnie prawem nie przejął.
A wystarczyło sprawdzić, jak to się robi w innych miastach i gminach. Niekoniecznie większych.
Oczywiście, że gmina musi i powinna zorganizować przetarg. Na komunikację gminną. Wewnętrzną. Tak zwaną bezpłatną, bo już chyba żaden burmistrz nie będzie miał odwagi, aby ten bezsensowny pomysł zmienić na płatną. Choćby symbolicznie.
Nie ma to nic wspólnego z MPK. I MPK nawet nie przystąpi do takiego przetargu, bo nie posiada odpowiedniego taboru.
Tak jak piszesz, to wymaga innych działań. Chodzi przecież o ewentualne przedłużenie niektórych linii, może zmianę ich tras i/lub utworzenie nowej linii podmiejskiej, klasyczną najkrótszą drogą. Od “centrum przesiadkowego” do …. gdzieś tam w mieście, gdzie można się przesiąść na tramwaj i coś innego. Nie sądzę, aby MPK zdecydowało się na utworzenie dwóch nowych linii – jak kiedyś, jedna przez Wyrazów, druga przez Łojki. A gdyby nawet, to nie wiem, czy gminę byłoby stać na to plus gminna
Widzisz powyżej same idiotyzmy, bo niektórym się wydaje, że są dowcipni.
Każdy, kto rozsądnie myśli, chyba rozumie, o co chodzi. I nie słyszałem jeszcze w rozmowach, żeby ktoś liczył na to, że MPK załatwi wszystko – Cisie, Trzepizury, Błaszczyki, Konradów, Ostrowy.
O ile przedłużenie “22” (albo “12”) jest możliwe, “23” pewnie też do szpitala, to trochę jednak uciążliwy byłby czas podróży albo częstotliwość kursowania.
Tak, mniej więcej tak to wygląda. Z małymi zastrzeżeniami: Po pierwsze polskie prawo wymaga zamieszczenia ogłoszenia o takim przetargu na rok przed jego rozpoczęciem (oczywiście wybrańcy ludu potrafią to obchodzić). Po drugie od decydowania o przedłużaniu linii i ich wyborze nie jest MPK, tylko zlecają im usługi komórka w ratuszu. I tak zgodnie ze swoją polityką prawdopodobnie zaproponuje wydłużenie 12, 22 lub 27.
Blachownia zasługuje nie tylko na komunikację podmiejską ale również na międzynarodową w formie powietrznej, potrzeba nam lotniska miedzynarodowego, które ogarnie loty kontynentalne.
Wszak, wielu ludzi z Blachowni lata w różne części świata.
Tylko taka forma zmieni Blachownie w znaczący podmiot na arenie światowej.
Osobiście też jestem za utworzeniem linii lotniczej Cezary Airlines z pasem startowym wytyczonym z lodowiska. A co- stać nas na to. A MPK będzie dowozić i odwozić pasażerów do Częstochowy za 6 zł od osoby.
ale koniecznie z przesiadką w Lublińcu.